QTS 5.0.0.1808 Build 20211001 (Final)

tiermutter

Well-known member
Die QTS 5 Final ist da, auch wenn es noch nicht nach einer Final aussieht:

Applicable Models​

  • TS-X75, TS-531P, TS-X73A, TS-X90U, TS-X53S, TS-XA51, TS-XA82, TS-X89U, TS-X88, TS-X85U, TS-X85, TS-X82S, TS-X82, TS-X77, TVS-X71, TVS-X63, TS-X53B, TS-X51A, TS-131P_231P_431P_X31+_X31K, TS-X35, TS-X31X, TS-X31P2, TS-X31P3, QMiroPlus, Mustang-200.

Important Notes​


Enhancements​


Storage&Snapshots​

  • Storage & Snapshots now displays NAS model pictures in a new style.
  • Users can now enable guaranteed snapshot space during storage pool creation and set a snapshot schedule during volume creation.

Fixed Issues​

  • QTS would display an incorrect warning message about connection failure after users added the default gateway to a virtual switch and then restarted the NAS.
  • QTS displayed several incorrect Korean strings in various places.
  • System Logs in QuFTP Service would always display 50 items per page even if users chose to display more items.
  • Qfile would not display the current task progress when copying, moving, compressing, or deleting files.
  • The NAS could not detect SSDs installed on the QDA-U2MP after firmware update to QTS 5.0.0.
  • Network & Virtual Switch could not update DynDNS after users added DynDNS as a DDNS service.

Known Issues​

  • Twonky Server cannot function normally on the TS-h973AX running QTS 5.0.0.1776.
  • Cinema28 cannot display the media list.
  • Some applications cannot access the NAS when secure connection and TLS 1.3 are enabled. This is due to a known issue in the applications. We will fix this issue in upcoming app releases.
  • QTS 5.0.0 temporarily does not support certain file systems on external storage devices. To work around this issue, users can use HBS3 to back up files to external storage devices. Note that this workaround may require more CPU resources and increase backup task duration. We will soon fix this issue in an upcoming release.
  • macOS Finder takes a long time to display content in SMB shared folders when users connect the Mac to the NAS via Thunderbolt.
  • Thunderbolt write speeds are lower than expected in QTS 5.0.0.
  • QTS and QuTS hero with newer kernel versions do not support ATTO Fibre Channel adapters. If you have already installed an ATTO Fibre Channel adapter on your device, we do not recommend updating the firmware to QTS 5.0.0 or QuTS hero h5.0.0 for the time being.
  • QTS 5.0.0 temporarily does not support certain third-party applications, utilities, or services.
  • QRM+ temporarily does not support the TS-x32, TS-x32U and TS-x35A models running QTS 5.0.0. We will add support for these models in upcoming releases.
  • SNMP receivers cannot receive SNMP traps sent from ARM-based NAS models.
  • Users cannot update the firmware of the QXG-10G2T-NXE network expansion card after updating QTS to 5.0.0.
  • Network & Virtual Switch displays unexpected interface connection status and FEC status when users connect the following pairs of devices:
    • NAS with Mellanox network adapter + NAS with Mellanox network adapter
    • NAS with Intel E810 network adapter + NAS with Mellanox network adapter
    • NAS with Intel E810 network adapter + Mellanox switch
    • NAS with Mellanox network adapter + QSW-M5216 switch
    • NAS with Intel 810 network adapter + QSW-M5216 switch
 

tiermutter

Well-known member
Ja das ist echt merkwürdig alles, vor allem weil der RC ja schon für fast alle Modelle verfügbar war.
Ich kann das jedenfalls noch nicht als "richtige" Final bewerten, dafür sind auch die Known Issues noch viel zu lang.
Die Kernel Liste wurde auch noch nicht aktualisiert, was für die Betaphase ja korrekt wäre, nicht aber für eine Final bei der der neue Kernel ein Hauptaugenmerk ist.
 

rednag

Well-known member
Die erste Beta (QTS 5.0.0.1716) wurde am 02.07.21 veröffentlicht. Zwischen der Beta und Final gab es meines Wissens keinen RC mehr.
Und 2 Monaten später soll alles final und fertig sein?! Da glaub ich nicht so recht dran.
Auch hier werde ich noch warten. Bin noch mit QTS 4.5.4.1723 unterwegs und die läuft ganz passabel.
 

tiermutter

Well-known member
Achja richtig... genau das ist ja eine der Kuriositäten:
Die Beta für war einige Geräte verfügbar, der RC für fast alle, allerdings mit Ausnahmen wie die x53B. Die Final hingegen ist für weniger Modelle erschienen als es bei der Beta der Fall war, dafür aber auch für Geräte, die den RC nicht bekommen haben o_O

Aus den Release Notes des RC:
QTS 5.0.0 does not support TS-h973AX, x51B, x53B, x53BU, xA51, x63 and x73 models. We will add support for these models in upcoming releases.
 

UdoAA

Active member
Deutet stark auf eine recht große andauernde Baustelle hin.
Werde auch noch ein paar Releases warten, aber mal ein bisschen lesen.

Edit: Meine NAS sind derzeit auch noch nicht supported.
 

duke-f

Member
Bei meinem TVS-882 warte ich eigentlich noch auf Hilfe vom Support. Wäre das 5.0 jetzt das High-End, würde man mich dann nicht erst mal das Update durchführen lassen? Ist nur mal so ein Gedanke.
 

arnulf

New member
Moin,
für die 453Be gibts die 5er für das 251D nicht..... Egal werde noch warten da mir das Design überhaupt nicht zusagt aber der neue Kernel reizt schon.
Gruß
 

tiermutter

Well-known member
Gibt es schon fundierte Erfahrungen zu QTS 5.0.0?
Ich habe bislang nur Erfahrungen mit der Beta und RC, die Final bekomme ich auf meinen Testgeräten noch nicht.
Erster Eindruck den ich aus dem QNAP Forum mitnehmen muss: Mülleimer!
Gab es vom QTS nicht auch eine Demo?
Nicht offiziell, und die inoffiziellen funktionieren glaube ich nicht. Ich meine dass es nur von QuTS Cloud eine offizielle Demo gibt.
 

tiermutter

Well-known member
Einzig wirklich Positives was ich aus Beta und RC mitgenommen habe ist übrigens:
- Schreibgeschwindigkeit auf externe Datenträger stark verbessert
- Dashboard ist aufgeräumter

Von den restlichen Verbesserungen profitiere ich nicht, aber eventuell andere.
 

tiermutter

Well-known member
Keine Ahnung, wie findet man das heraus und wie kommst Du darauf dass es bislang nur für Platten/Gehäuse von QNAP der Fall ist?
 

tiermutter

Well-known member
Habe ich noch nicht von gehört, mag sein dass es damit zu tun hat. Wie hier berichtet konnte ich die praktische Übertragungsrate von USB 3.0 mit QTS 5 schon recht gut ausreizen, habe aber nicht die Möglichkeit schnellere Devices zu testen, da ich nix Schnelleres habe :)
 

Zurzeit aktive Besucher

Keine Mitglieder online.

Letzte Anleitungen

Statistik des Forums

Themen
937
Beiträge
13.660
Mitglieder
466
Neuestes Mitglied
wischi83
Oben